انواع روش های پاکسازی پوست

روش های مختلفی برای تمیز کردن صورت وجود دارد که نه تنها به سطح، بلکه به لایه های عمیق تر پوست نیز آسیب می رساند. این روش ها معمولا تهاجمی بوده و با مواد و تکنیک های غیر طبیعی انجام می شود. از طرفی پاکسازی پوست با استفاده از روغن های طبیعی روشی با سابقه هزاران ساله است. این روش نیز توسط محققان برجسته مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. در اینجا به شما آموزش می دهیم که با توجه به نیاز پوست از کدام روش طبیعی پاکسازی پوست استفاده کنید. اما قبل از آن آیا نیاز به تمیز کردن پوست با روغن را می دانید؟


چرا پوست شما به پاکسازی روغن نیاز دارد؟
پاکسازی پوست با روغن های طبیعی برای پوست بسیار مفید است. مهمترین مزایا به شرح زیر است.
کنترل روغن
برخی افراد فکر می کنند که روغن های طبیعی به دلیل ماهیت و بافت چرب، پوست را چرب تر می کنند. اما این درست نیست. روغن های طبیعی اگر به روش صحیح استفاده شوند، چربی یا سبوم پوست را تنظیم می کنند. سبوم یک ماده روغنی است که توسط غدد پوست شما تولید می شود و اگر بیش از حد تولید شود می تواند منافذ پوست شما را مسدود کند. برخی از روغن های طبیعی توانایی تنظیم تولید سبوم را دارند.


https://fatemehhabashi.com/skin-cleaning/


پاکسازی عمیق منافذ پوست
راه های تمیز کردن عمیق پوست
منافذ پوست دائماً با انواع ذرات موجود در هوا و روی پوست مسدود می شود. در این شرایط عوارضی مانند جوش سرسیاه و سرسفید ایجاد می شود. یکی از فواید روغن های طبیعی پاکسازی این منافذ و پاکسازی پوست است.
مواد ناخواسته را از پوست پاک کنید
آلودگی، چربی اضافی و مواد آرایشی روی پوست جمع شده و لایه ای ناخواسته ایجاد می کند. یکی از توانایی های روغن های طبیعی حل کردن و در نهایت از بین بردن این مواد است. به همین دلیل است که بسیاری از پاک کننده های آرایش حاوی روغن هستند.


پاکسازی عمیق پوست بدون ایجاد حساسیت
پاک کننده های شیمیایی می توانند پوست شما را تحریک کنند، باعث خشک شدن آن شوند و در نهایت بعد از شستشو چربی بیشتری تولید کنند. از سوی دیگر، پاکسازی و روغن‌کاری می‌تواند به تعادل چربی پوست و تقویت پوست کمک کند.
محافظت از عناصر مفید پوست
استفاده از روغن ها به جای صابون ها یا پاک کننده های شیمیایی می تواند به محافظت از لایه چربی طبیعی پوست و باکتری های خوب موجود در آن کمک کند.


پوست خشک را پاک می کند
برای پاکسازی پوست خشک باید از روغنی با رطوبت بالا استفاده کنید. بهترین روغن ها برای پاکسازی پوست خشک عبارتند از:
روغن آووکادو
این روغن منبع عالی آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی و ویتامین ها است. آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی روغن آووکادو به حفظ نرمی، سفت و لطافت پوست کمک می کند. این روغن همچنین پوست های حساس را تسکین می دهد، پوست های خشک را مرطوب می کند، پوست آسیب دیده UV را التیام می بخشد و پوست ترک خورده را التیام می بخشد.
روغن بادام شیرین
پوست را با روغن بادام شیرین پاک کنید
پوست خشک می تواند منجر به چین و چروک و سایر علائم پیری شود. روغن بادام یکی از محصولاتی است که می تواند این مشکل خشکی پوست را برطرف کند. روغن بادام شیرین سرشار از ویتامین A است. ویتامین A نقش مهمی در جلوگیری از پیری زودرس دارد. به علاوه امگا 3 موجود در این روغن خشکی پوست را از بین می برد. ویتامین E یکی دیگر از عناصر موجود در روغن بادام شیرین است. ویتامین E نقش مهمی در خشکی پوست دارد. این عنصر یک آنتی اکسیدان قوی است که روند پیری پوست را از بین می برد. روغن بادام شیرین انتخاب خوبی برای پاکسازی پوست خشک است زیرا بافت بسیار سبکی دارد. این روغن با نفوذ به لایه های پوست، آلودگی ها را از بین می برد و در عین حال رطوبت لازم را نیز تامین می کند.
توجه داشته باشید که اگر پوست شما مستعد آکنه نیست، می توانید از این روغن استفاده کنید. در غیر این صورت قبل از تهیه محصول با کارشناسان ما مشورت کنید.


پاکسازی پوست تا چرب
از آنجایی که پوست چرب خود به خود سبوم اضافی تولید می کند، نمی توانید از هیچ روغنی برای تمیز کردن آن استفاده کنید. برای مثال روغن نارگیل برای پوست های چرب مناسب نیست. بهترین روغن ها برای تمیز کردن پوست چرب عبارتند از:
روغن هسته انار
پوست های چرب مستعد آکنه و جوش هستند. در واقع سبوم یا چربی اضافی در منافذ پوست جمع می شود و همراه با آلودگی به جوش های ناخوشایندی تبدیل می شود. برای تمیز کردن پوست چرب باید از روغنی استفاده کنید که چربی پوست را تنظیم کند. روغن انار این خاصیت را دارد. علاوه بر این، این روغن دارای اسید لینولئیک بالایی است. پوست چرب نسبت به سایر انواع پوست دارای اسید لینولئیک کمتری است. استفاده از این عنصر برای پوست های چرب مانند درمان جوش و آکنه است. روغن هسته انار نیز یک آنتی اکسیدان قوی است که منافذ پوست چرب را از انواع آلودگی ها و چربی های انباشته شده پاک می کند.

https://fatemehhabashi.com/
روغن درخت چای
برای پوست های چرب و مستعد آکنه، روغن درخت چای یک درمان طبیعی است. این روغن چربی پوست را تنظیم می کند و باعث پاکسازی عمیق منافذ پوست می شود. روغن درخت چای علاوه بر پاکسازی، باکتری ها و هر نوع خارش پوست را از بین می برد.
پوست حساس را تمیز کنید
تمیز کردن پوست مشکل با هیچ چیزی غیرممکن است. بنابراین بهترین روغن برای پاکسازی پوست لکه دار به شرح زیر است:


روغن جوجوبا
این روغن غیر کومدون زا است. یعنی حتی اگر روغن جوجوبا یک ماده مشتق شده از گیاه در نظر گرفته شود، ترکیب و ساختار سلولی آن بسیار شبیه به روغن یا سبومی است که بدن شما به طور طبیعی تولید می کند. به همین دلیل پوست شما نمی تواند بین روغن جوجوبا و روغن خود تمایز قائل شود و هیچ واکنش آلرژیکی از خود نشان نخواهد داد. این ویژگی روغن جوجوبا را با پوست های حساس سازگار می کند. در نتیجه استفاده از این محصول علاوه بر پاکسازی منافذ پوست از آلودگی ها باعث تقویت و آبرسانی پوست نیز می شود.


نويسنده : چک مارکر


خواص هسته خرما [نوش داروی بیماران دیابتی] چگونه مصرف کنیم؟

هسته خرما مانند خود خرما دارای فواید و خواص بی‌شمار درمانی است. علاوه بر این، دانه خرما مانند بسیاری از هسته‌های دیگر، از جمله: هسته آووکادو، هسته انبه، هسته زردآلو، هسته سیب و غیره ارزش غذایی زیادی نیز دارد. هسته‌های خرما را به پودر تبدیل کرده و از آن در غذا یا برای کنترل برخی بیماری‌ها مانند دیابت استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی خواص هسته خرما و فواید دارویی آن خواهیم پرداخت.

 

حقایق علمی درباره خواص هسته خرما
هسته خرما با میانگین طول 1.2 الی 3.6 سانتی‌متر و میانگین عرض 0.6 تا 1.3 با یک شیار در شکم، دانه میوه خرما محسوب می‌شود. این دانه سرشار از مواد مغذی، مانند: اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع، روی، کلسیم، پتاسیم و کادمیوم است. ارزش غذایی پودر هسته خرما را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

ارزش غذایی دانه خرما 100 گرم پودر هسته خرما
انرژی 227 کالری
کربوهیدرات 75 گرم
فیبر 17 گرم
پتاسیم 20 درصد
مس 18 درصد
منگنز 15 درصد
منیزیم 14 درصد
آهن 5 درصد
ویتامین ب 6 12 درصد
جدول ارزش غذایی دانه خرما
خواص شگفت انگیز دانه خرما برای سلامتی
همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، از هسته خرما برای کنترل و درمان برخی از بیماری‌ها از جمله دیابت استفاده می‌شود. در ادامه به تفضیل درباره خواص هسته خرما در بهبود سلامتی صحبت خواهیم کرد.

 

محافظت از کلیه و کیسه صفرا
دانه خرما سرشار از پروآنتوسیانیدین است و مصرف پودر دانه خرما از ایجاد عفونت و سنگ در کلیه و کسیه صفرا جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، از دم‌نوش هسته خرما برای دفع سنگ کلیه و مثانه نیز استفاده می‌شود. هسته خرما حاوی چندین ترکیب دارویی است؛ که مانند کورتون عمل کرده و برای درمان ناراحتی‌های کلیه و مثانه، التهاب و بیماری‌های عفونی مفید هستند.

 

خواص هسته خرما برای بیماران دیابتی
دانه خرما در کنترل قند خون و تولید انسولین نقش مهمی دارد و یک درمان برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود. اگر مبتلا به دیابت هستید یا قند خون بالایی دارید، می‌توانید از پودر هسته خرما یا قهوه آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین برای کنترل قند خون می‌توانید از سیر استفاده کنید. در مقاله خواص سیر ناشتا می‌توانید روش استفاده از سیر برای کنترل دیابت را مطالعه کنید.

 

خواص هسته خرما برای بیماران دیابتی
جلوگیری از آسیب به DNA
دانه‌های خرما سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند؛ که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و از آسیب به ساختار DNA محافظت می‌کنند. علاوه بر این، هسته خرما سرشار از مواد معدنی بوده؛ که در تقویت سیستم ایمنی و اعصاب موثر هستند. خوشبختانه خرمای ایران را می‌توان منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان‌های طبیعی برای مصارف دارویی دانست.

 

التیام زخم معده و درمان اسهال
هسته خرما منبع غنی فیبر بوده و بنابراین فواید بسیاری برای دستگاه گوارش دارد. از پودر دانه خرما برای بهبود زخم معده استفاده می‌کنند. همچنین هسته خرما به‌عنوان یک ضدعفونی کننده قوی می‌تواند باکتری‌های مضر روده را از بین برده و ناراحتی‌های دستگاه گوارش از جمله اسهال مزمن را درمان کند.

 

از دیگر فواید پودر هسته خرما می‌توان به این موارد اشاره کرد:

تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس‌ها؛
مفید برای سلامت پوست؛
ضخیم کننده مو و جلوگیری از سفیدی زودرس مو؛
ترمیم ناخن؛
جلوگیری از انسداد سرخ‌رگ‌ها؛
کاهش خطر حمله قلبی.


چطور دانه خرما را مصرف کنیم؟
هسته خرما خوراکی نیست و برای مصرف باید آن را به پودر تبدیل کنیم. بعضی از افراد پودر هسته خرما را به قهوه یا چایی خود اضافه کرده و پس از دم کشیدن آن را مصرف می‌کنند. همچنین می‌توان، پودر دانه خرما را به تنهایی با آب جوشاند و مانند چایی نوشید. برخی نیز از پودر هسته خرما به‌عنوان یک چاشنی در خمیر نان، کیک و اسموتی استفاده می‌کنند.

 

طرز تهیه پودر هسته خرما
برای تهیه پودر دانه خرما در ابتدا می‌بایست، هسته‌های خرما را به مدت پانزده روز در آب خیس کنید. پس از آن یک الی دو روز هسته‌های خرما را در هوای آزاد قرار دهید؛ تا خشک شوند. پس از خشک شدن هسته‌ها، می‌بایست آن‌ها را به‌قدری روی حرارت تفت بدهید؛ تا تغییر رنگ دهند و ترد شوند. سپس هسته‌های خرما را آسیاب کرده؛ تا آماده مصرف شوند.

 

جمع‌بندی
همان‌طور که در مقاله مطالعه کردید، برخلاف ظاهر سفت و سخت، هسته خرما دارای فواید بسیاری برای بهبود سلامتی است. از پودر این دانه می‌توانید به‌عنوان نوشیدنی یا چاشنی استفاده کنید. البته دقت داشته باشید، به‌دلیل طبع گرم خرما، بهتر از مصرف زیاد آن جلوگیری کنید؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد قرمزی، جوش و خارش در پوست شود.

https://irjavan.com/%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d8%ae%d8%b1%d9%85%d8%a7-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/


نويسنده : چک مارکر