پرچم قبرس شمالی و جنوبی
پرچم قبرس شمالی و جنوبی


جداسازی بخش شمالی و جنوبی در سال 1963 انجام شد. اولین پرچم رسمی جزیره قبرس به قرن 15 برمی گردد. در طول تاریخ، قبرس بخشی از قلمرو یک امپراتوری بزرگ دیگر بود و یک کشور مستقل نبود و بنابراین قبل از این تاریخ پرچم جداگانه ای نداشت.

پرچم ایالت قبرس

این تصویر پرچم قرن پانزدهم پادشاهی قبرس یورومای  است

پرچم قبرس در دوران استعمار

در سال 1878 زمانی که جزیره قبرس از امپراتوری عثمانی جدا شد و به مستعمره بریتانیا تبدیل شد، پرچمی برای این جزیره ایجاد شد که در زیر ارائه می شود. این پرچم تا سال 1922 در کنوانسیون های بین المللی استفاده می شد.

پرچم قبرس جنوبی یورومای  پس از دوره استعمار

در سال 1960، زمانی که سه دولت انگلیس، ترکیه و یونان متعهد به حمایت از صلح در قبرس و خروج این کشور از استعمار مستقیم بریتانیا شدند، این پرچم توسط یک هنرمند ترک قبرسی به نام عصمت گونی طراحی شد و در حال حاضر در قبرس جنوبی منحصر به فرد است. این طرح همانطور که در زیر مشاهده می کنید بر روی زمینه سفید با اشاره به رنگ آرامش کشیده شده است. رنگ جزیره قبرس نارنجی است زیرا این جزیره دارای معادن عظیم مس است. دو شاخه برگ زیتون در پایین پرچم نیز نشان دهنده نماد صلح است (یک شاخه از طرف مردم ترک زبان و یک شاخه از طرف مردم یونانی زبان). درخت زیتون درخت ملی مردم قبرس است و برای آنها جایگاه ویژه و مقدسی دارد.

سه سال پس از استعمار قبرس توسط بریتانیا، جنگ داخلی در این جزیره آغاز شد. قبل از جنگ، پوند انگلیس با ارزش ترین ارز جهان بود و در رتبه بالاتر از پوند انگلیس قرار داشت. دولت بریتانیا که استقلال قبرس را به عنوان منافع خود نمی دید، شروع به تقسیم جزایر بین مردم ترک زبان و یونانی زبان کرد. قبرسی های یونانی زبان با کمک دولت یونان که مورد حمایت بریتانیا بود، به ترک ها حمله کردند و شروع به کشتار کردند. جنگ چندین روز به طول انجامید تا اینکه دولت ترکیه با حمایت جمعیت ترک زبان جزایر پس از نادیده گرفتن چندین هشدار هولناک سازمان ملل به قبرس حمله کرد و منجر به عقب نشینی شمال یونان شد.

دولت ترکیه با ارتش قدرتمند خود می توانست تمام جزیره را اشغال کند، اما با عقب نشینی یونانی ها، سازمان ملل خواستار آتش بس شد و نواری که به خط سبز معروف است به مرز قبرس شمالی و قبرس جنوبی تبدیل شد. این مرز از سال 1963 توسط نیروهای سازمان ملل کنترل می شود. پس از این واقعه دولت قبرس شمالی تأسیس شد و پرچم مستقلی ایجاد کردند. در حال حاضر کشور قبرس شمالی به طور کامل توسط ترکیه به رسمیت شناخته شده است، اما بسیاری از کشورها در قبرس شمالی کنسولگری دارند که وظایف سفارت را انجام می دهند. این لیست کشورهایی است که در این مقاله توسط تیم تحریریه Euromay منتشر شده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : چک مارکر