اعداد چیست؟
اعداد چیست؟


آیا ریاضیات در چند جمله قابل ارائه است؟


ریاضی چیست

آیا می توان ریاضیات را در چند جمله خلاصه کرد؟ مسلماً معرفي علوم پايه، به ويژه رياضي، مادر همه علوم، كار دشواري است. علوم ریاضی از یک سو ذهنی و انتزاعی و از سوی دیگر کاربردی هستند و در نتیجه تعریف ما باید کلی باشد تا تمام جنبه های دانش ریاضی را در برگیرد. آندروگلیسون، ریاضیدان آمریکایی، در مقدمه ای بر علوم ریاضی می گوید:

"ریاضیات علم نظم است و هدف آن یافتن، توصیف و درک نظمی است که در موقعیت های به ظاهر پیچیده نهفته است، ابزارهای اساسی این علم مفاهیمی هستند که به ما امکان می دهند این نظم را توصیف کنیم."

دکتر سیبایی، استاد ریاضی دانشگاه تربیت معلم تهران نیز در مقدمه‌ای بر ریاضیات می‌گوید:

«علم ریاضی قانونی کردن تجربیات طبیعی است که در گیاهان و موجودات دیگر مشاهده می‌کنیم، علم ریاضی این تجربیات را طبقه‌بندی و مشروعیت می‌بخشد و توسعه می‌دهد.

دکتر. این ریاضی دان، استاد ریاضی نیز در مقدمه ریاضیات می گوید: «ریاضی علمی است که علوم دیگر را الگوبرداری می کند. یعنی زبان رایج نظریه های علمی سایر علوم، علم ریاضی است و امروز اگر علم را نمی توان به زبان ریاضی بیان کرد، علم نیست.

برخلاف تصور برخی افراد، ریاضیات مجموعه ای از فرمول ها و قواعد نیست که بتوان در هر مکان و هر زمان از آن استفاده کرد، بلکه ریاضیات به معنای درک یک مسئله و تفکر صحیح برای رسیدن به آن است. پاسخ این است که دانش آموز برای به دست آوردن این نیرو باید صبور باشد. a بتواند حتی چند ساعت به یک مسئله ریاضی فکر کند و سپس با استفاده از منطق و خلاقیت آن را حل کند.

مقدمه ای بر گرایش های ریاضی:

ریاضیات یک هنر کهن است و یکی از فلسفی ترین و در عین حال علمی ترین تلاش های بشر از بدو پیدایش بوده است. یعنی از سال 1800 قبل از میلاد، زمانی که بابلی ها ماهیت انتزاعی اعداد را مطالعه کردند، اعداد به عنوان ابزاری روزانه برای بررسی زمین، جهت یابی و ساختن ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار گرفتند.

امروز هم همینطور است و شاید به همین دلیل در ریاضیات با دو وضعیت ریاضی محض و کاربردی روبرو هستیم. اما آیا می توان این دو سیستم ریاضی را به طور کامل از یکدیگر جدا کرد؟ آیا می توان گفت که ریاضیات محض فقط کار ذهنی است و کاربردی ندارد و ریاضیات کاربرد ریاضیات را در علم و فرآیندهای مختلف بررسی می کند؟ به گفته «هارولد هاردی» ریاضیدان انگلیسی، آیا فقط برای زیبایی ریاضیات (محاسبات محض) باید این کار را کرد و این علم هیچ ارزش علمی ندارد؟

باید گفت که امروزه چنین رویکردی قابل قبول نیست، اما به عقیده ریاضیدانان، حتی ذهنی ترین حوزه های ریاضی مانند هندسه، نظریه اعداد و منطق اهمیت علمی بالایی دارند و به همین دلیل ریاضیات را نباید تقسیم کرد. . در دو جهت: ریاضی محض و ریاضی کاربردی.

مطالعه از منبع: https://lotusmath.ir/

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : چک مارکر