لایه های کامپوزیت دندان


رنگ دندان یکنواخت نیست. هر دندان سایه های رنگی زیادی دارد. به عنوان مثال در لبه دندان ها نسبت به جاهای دیگر حالت شیشه ای وجود دارد. در روش لایه بندی کامپوزیت دندان از ترکیبات مختلف با رنگ های مختلف استفاده می شود تا محصول را بیشتر به دندان واقعی شبیه کند. البته ممکن است دندان های طبیعی افراد دچار ساییدگی لبه شوند و لبه شفاف و شیشه ای خود را از دست بدهند.

طرح لبخند

یکی از دلایل استفاده از ونیرهای کامپوزیت بهبود ظاهر لبخند شماست. اصلاح طرح لبخند، همانطور که از نام آن پیداست، برای زیبایی لبخند مفید است. این درمان ها شامل ترمیم و اصلاح دندان های آسیب دیده، درمان مشکلات لثه و غیره است. در طول جراحی زیبایی، کل شکل دندان می تواند تغییر کند. به این ترتیب طول، عرض، ضخامت، رنگ و حتی شکل دندان ها می تواند تغییر کند. البته لازم به ذکر است که این درمان تنها برای افزایش زیبایی نیست، بلکه از طریق این درمان عملکرد سیستم دهان و دندان بهبود می یابد.

کامپوزیت و لمینت

کامپوزیت ونیرها در مقایسه با لمینت ها دارای نقاط ضعف متعددی هستند. یکی از نقاط ضعف این است که ترکیب روکش مات و گچی رنگ تر است. همین شرایط کامپوزیت ونیر شباهت آن را به دندان های واقعی کاهش می دهد. به همین دلیل دانشمندان تحقیقات لازم را برای یافتن راه حلی برای این مشکل دارند و روش ترکیبی به نام تکنیک لایه بندی را پیدا کردند.


فرآیند یادگیری

مناسب ترین روش برای تعیین سفیدی طبیعی کامپوزیت ها تکنیک لایه بندی است. در این تکنیک رنگ به صورت لایه لایه قرار می گیرد. رنگ های واقعی با توجه به سایه به آنها اعمال می شود. همانطور که می بینید دندان های واقعی رنگ های متفاوتی دارند. بنابراین لبه های دندان شفاف می شود و هر چه به پایه دندان نزدیکتر می شویم شفافیت آن بیشتر می شود.

میزان تغییر رنگ ترکیب دندانی ممکن است طبیعی به نظر نرسد، اما زمانی که آن را در دهان خود در کنار سایر ترکیبات قرار دهید، به راحتی متوجه می شوید که در این روش دو تا سه رنگ دندان با توجه به شرایط گفته شده سفید می شود.

اگر ونیر کامپوزیت با دقت بالایی ساخته شود، ظاهری دائمی خواهد داشت. اگر ترمیم کامپوزیت با ویژگی طبیعی دندان ها مطابقت نداشته باشد، طبیعی است که نتیجه نهایی شبیه دندان های واقعی نباشد. در تکنیک لایه بندی، ضخامت مناسب دندان، رنگ و شفافیت مناسب هر لایه، شکل متناسب با دندان های واقعی و در نهایت پولیش کامپوزیت با لاک های مخصوص جلوه ای مناسب و قابل قبول می دهد. کامپوزیت به دست آمده کاملا شبیه دندان واقعی است و فرد نیازی به انجام مجدد عمل های زیبایی را احساس نخواهد کرد.

برخی افراد بر این باورند که سفیدترین رنگ زیباترین و مناسب ترین رنگ دندان کامپوزیت است. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. اگر یک کامپوزیت کاملا سفید را روی دندان خود بمالید و بقیه دندان ها آن رنگ را نداشته باشند، نه تنها روی زیبایی دندان و ظاهر لبخند شما تاثیر می گذارد، بلکه دهان شما را نیز زشت می کند.

 

چند فاکتور اساسی برای انتخاب رنگ کامپوزیت

برای تعیین رنگ کامپوزیت باید عواملی مانند رنگ دندان های مجاور، رنگ پوست و رنگ صلبیه را در نظر گرفت.

اگر رنگ پوست تیره است، از سایه های طبیعی بیشتری استفاده کنید. در این صورت بهتر است از رنگ های روشن کمتر استفاده کنید.

اگر رنگ پوست منصفانه باشد، بهترین رنگ برای استفاده برای کامپوزیت های دندان ممکن است سفید روشن و براق باشد. در این صورت بهتر است رنگ کامپوزیت روشن باشد. بهترین سایه ای که دندانپزشکان برای این افراد توصیه می کنند، سایه B2 است.

سفیدی رنگ چشم یکی از عوامل اصلی تعیین کننده رنگ کامپوزیت دندان است. اگر رنگ انتخابی بیش از حد روشن از سفیدی چشم باشد، دندان ها غیرطبیعی به نظر می رسند.

 

مطالعه از رفرنس: https://drsheidaclinic.com/dental-composite/



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : چک مارکر