جراحی لثه یا پریودنتیکس چیست؟ + آشنایی با انواع و مراحل جراحی لثه
جراحی لثه یا پریودنتیکس چیست؟ + آشنایی با انواع و مراحل جراحی لثه


جراحی لثه یکی از روش های درمانی در دندانپزشکی است و در مواقعی استفاده می شود که افراد به دلیل التهاب لثه دچار مشکلات زیادی می شوند. اگر این بیماری ها با تراشیدن یا جرم گیری لثه درمان نشوند، دندانپزشک جراحی لثه را انجام می دهد. در این مطلب به بررسی و توضیح جراحی لثه می پردازیم و با این نوع عمل ها آشنا می شویم و مراحل این عمل ها را بیشتر توضیح می دهیم.



جراحی لثه چیست و چرا انجام می شود؟

دندانپزشکان برای درمان برخی شرایط و بیماری ها، از جمله عفونت لثه یا پریودنتیت، جراحی لثه را در صورت لزوم انجام می دهند. این جراحی به عنوان جراحی پریودنتال شناخته می شود. زمانی که بافت لثه قابل درمان نباشد، جراحی لثه یا پیوند لثه مورد نیاز است

گاهی اوقات، جراحی سرپایی که به عنوان جراحی لثه نیز شناخته می شود، قابل انجام است. از جمله علل اصلی بیماری هایی که منجر به این عمل می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بروز بیماری های ناشی از عفونت ها و بیماری های مزمن

تجمع پلاک و باکتری در اطراف لثه و دندان

مصرف داروهای خاص

وجود کیست و تومور



چه مشکلاتی با جراحی لثه قابل درمان است؟

بیماری های لثه مانند التهاب لثه و لثه نیز نیاز به جراحی دارند. ژنژیویت نوعی بیماری خفیف لثه است که می تواند باعث قرمزی، تورم و خونریزی لثه ها شود. بیشتر بیماری های لثه به دلیل بهداشت نامناسب دهان، پلاک و جرم در دهان ایجاد می شود. درمان تخصصی می تواند این مشکل را حل کند.

پریودنتیت یک نوع شدید بیماری لثه است که بدتر می شود و پیشرفت می کند و باعث یک پاسخ التهابی می شود که بافت و استخوان را از بین می برد. در طی این فرآیند التهابی، لثه شروع به جدا شدن از دندان می کند. این باعث ایجاد پاکت های بزرگ می شود که به باکتری ها اجازه ورود و ایجاد عفونت را می دهد. در نتیجه، از دست دادن و آسیب استخوان رخ می دهد.

 

آشنایی با انواع روش های جراحی

نوع جراحی دندانی که انجام می شود به نوع و شدت بیماری لثه بستگی دارد.

قبل از عمل، دندانپزشک می تواند لثه ها را کاملا تمیز کند. تکنیکی به نام «جرم‌گیری جرم‌گیری» می‌تواند پلاک و باکتری‌ها را از دندان‌ها و لثه‌ها حذف کند. روش دیگری که به نام "ریشه پلنینگ" شناخته می شود، می تواند سطح دندان را صاف کند، به این معنی که فضای کمتری برای ایجاد پلاک و باکتری وجود دارد. این روش وزن را از ریشه نیز حذف می کند. معمولاً جمع‌بندی عمیق و ریزش ریشه به طور همزمان اتفاق می‌افتد.

جراحی فلپ

جراحی پلک مخصوصا برای کسانی که جیب عمیق دارند مفید است. این روش شامل بلند کردن دندان ها برای از بین بردن پلاک است. پس از تمیز کردن ناحیه و برداشتن پلاک، جراح پروتز را در اطراف دندان قرار می دهد. گاهی اوقات شکل استخوان ممکن است در طول عمل تغییر کند.

پیوند استخوان

زمانی که استخوان اطراف ریشه دندان آسیب ببیند یا از بین برود، فرد نیاز به پیوند استخوان دارد. این روش شامل جایگزینی استخوان آسیب دیده با استخوان جدید است. این استخوان می تواند استخوان خود یا مصنوعی یا اهدا کننده باشد. هدف از پیوند استخوان، نگه داشتن دندان ها در جای خود و کمک به رشد مجدد آنهاست.

بازسازی بافت

در طی این روش، جراح دندان یک قطعه کوچک از مواد مشبک را بین استخوان و بافت لثه قرار می دهد. این ماده از رشد لثه ها در فضایی که باید محل استخوان باشد جلوگیری می کند و به استخوان و بافت همبند اجازه رشد مجدد می دهد.

پیوند بافت

خط لثه در حال عقب نشینی از بافت لثه تشکیل شده است و ممکن است بافت نرم را برای کاهش خطر آسیب بیشتر درگیر کند. در طی این روش، دندانپزشک معمولاً بافتی را از قسمت دیگری از بدن برمی دارد و مجدداً به ناحیه ای که لثه عقب رفته است می چسباند. این بافت معمولاً در سقف دهان یافت می شود. پیوند بافت نه تنها خطر آسیب بیشتر را کاهش می دهد، بلکه ریشه های آسیب دیده را نیز می پوشاند.



سایر گزینه های درمانی عبارتند از:

لیزر درمانی: اگرچه هیچ مدرکی از لیزر درمانی پشتیبانی نمی کند، برخی از دندانپزشکان از آن برای کاهش اندازه حفره ها و بازسازی بافت همبند آسیب دیده استفاده می کنند.

پروتئین های بازسازی کننده سلول: این روش شامل استفاده از ژل حاوی پروتئین برای رشد استخوان ها و سلول ها است.



هدف از جراحی لثه چیست؟

همانطور که گفته شد، جراحی لثه برای درمان برخی از بیماری های لثه استفاده می شود. هدف از جراحی لثه درمان بیماری های جدی مرتبط با بافت لثه و رفع تمام آسیب ها و مواردی است که در زیر به آن ها پرداخته ایم:

 

ترمیم استخوان فک و آسیب بافت مربوط به لثه

جلوگیری از ریزش دندان

فاصله بین دندان ها را کاهش دهید.

تغییر شکل فک برای کاهش خطر رشد باکتری ها در شکاف استخوانی

باکتری و عفونت را از بین ببرید

درمان بیماری هایی مانند التهاب لثه و پریودنتیت که نیاز به جراحی لثه دارند.


چگونه برای جراحی لثه آماده شویم؟

قبل از اینکه افراد جراحی لثه انجام دهند دندانپزشک شما ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد تا از بی خطر بودن آن برای جراحی مطمئن شود. در طول این آزمون دندانپزشک ممکن است:

بررسی تاریخچه پزشکی و انجام معاینه

دندان ها، دهان و فک را برای بررسی ثبات و قدرت بررسی کنید

عفونت، آبسه یا سایر آسیب هایی که می تواند جراحی را پیچیده کند، بررسی کنید

در مورد خطرات و مزایای عملیات تصمیم گیری می کند و رضایت یا تأییدیه عملیات را کسب می کند.



در حین جراحی لثه چه اتفاقی می افتد؟

بسته به نوع روش مورد استفاده، چندین اتفاق می تواند رخ دهد. بیشتر عمل های جراحی لثه 2 ساعت طول می کشد. در برخی موارد، لازم است فرد در طول عمل بخوابد یا بخوابد. در موارد دیگر، جراحی فقط شامل استفاده از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن لثه است. تزریق داروی بی حسی کمی ناخوشایند است

در طی این روش، جراح دندانپزشک از تجهیزات استریل مانند ابزار و قطره برای کاهش خطر عفونت استفاده می کند. پس از ایجاد یک برش یا برش کوچک در امتداد خط لثه، دندانپزشک لثه را از روی دندان خارج می کند. به این ترتیب دندانپزشک بهتر می تواند ریشه ها را ببیند و پلاک، جرم یا التهاب را از بین ببرد.

پس از این تمیز کردن عمیق، جراح دندان ممکن است روش های دیگری مانند بازسازی لثه، روش های بازسازی استخوان یا سایر روش های برنامه ریزی شده را انجام دهد. دندانپزشک 7 تا 10 روز پس از جراحی این بخیه ها را می کشد.



مرحله بهبودی

پس از هر درمان، دندانپزشک شما دستورالعمل های دقیقی در مورد چگونگی دستیابی به بهترین بهبود ممکن ارائه می دهد. زمان بهبودی بسته به وسعت عمل متفاوت است. معمولاً پس از جراحی لثه به مسکن نیاز است. مجدداً، دندانپزشکان همه داروهای تجویز شده را قبل از ترک مطب یا مرکز جراحی مورد بحث قرار می دهند.

دندانپزشکان معمولاً موارد زیر را توصیه می کنند:

برای تمیز نگه داشتن ناحیه جراحی و جلوگیری از عفونت از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید

از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید

در روزهای بعد از جراحی غذای نرم بخورید

سیگار کشیدن ممنوع

دندانپزشک یک قرار ملاقات می گذارد تا طی 1 تا 2 هفته به مطب بازگردد. در این جلسه، جراح بررسی می کند که آیا لثه ها خوب شده اند یا خیر و در صورت لزوم، بخیه ها را برمی دارد.

سینه های انسان بعد از جراحی ظاهر بهتری دارند و احساس متفاوتی دارند. دندان‌ها و لثه‌ها بهبود می‌یابند، تقویت می‌شوند و قوی‌تر و قوی‌تر می‌شوند. برخی از افراد ممکن است احساس سرما و گرما کنند و با استفاده از خمیردندان ضد حساسیت می توان این احساس را کاهش داد. دندانپزشکان برای مراقبت از سلامت دهان و دندان شما در آینده قرار ملاقات می گذارند.



هزینه جراحی لثه چقدر است؟

روش های جراحی دندان و لثه ممکن است تحت پوشش بیمه قرار نگیرند، بنابراین برای جلوگیری از هزینه های بیش از حد، در مورد بیمه مشترک احتمالی با متخصص بیمه خود صحبت کنید. میانگین هزینه ها از 500000 بات شروع می شود و قیمت نهایی بستگی به نوع عمل، تجربه دندانپزشک و مرکز درمانی دارد. اگر توانایی پرداخت هزینه جراحی لثه را ندارید، می توانید به مراکز دانشگاهی مراجعه کرده و با ارزان ترین قیمت برای خود جراحی را انجام دهید.

اخرین حرف

در این مقاله با جراحی لثه یا پریودنتال آشنا شدید. همچنین با انواع و مراحل جراحی لثه آشنا شدید. اگر سوال یا نظری دارید در قسمت نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

 

منبع مقاله: https://realtimedentist.com/1399/02/دندانپزشک-خوب-در-شیراز-لیست-بهترین-دند/ 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : چک مارکر