واریکوسل

 واریکوسل یکی از مشکلاتی است که اغلب مردان را آزار می دهد و نگران می کند زیرا می تواند باروری آنها را تهدید کند. اگر بخواهیم این بیماری را ساده توصیف کنیم، می توانیم آن را با واریس مقایسه کنیم. این بیماری مربوط به دستگاه تناسلی مردان زمانی مشاهده می‌شود که خون به جای گردش و جریان مناسب در سیاهرگ‌ها جمع می‌شود و باعث می‌شود وریدهای کیسه بیضه و کیسه‌ای که بیضه‌ها را می‌پوشاند، بزرگ‌تر شوند.

دلایل مختلفی برای این مشکل ذکر شده است و در صورت عدم رسیدگی و درمان می تواند منجر به نتایج ناگواری شود. از مهم ترین مشکلات مرتبط با واریکوسل می توان به ناباروری اشاره کرد که آسیب های روحی و جسمی زیادی به مردان وارد می کند. البته باید توجه داشت که این بیماری در همه موارد به ناباروری ختم نمی شود و در بیشتر موارد می تواند بدون مشکل باشد.

واریکوسل چیست؟

آناتومی دستگاه تناسلی مردان شامل دو بیضه است که وظیفه تولید تستوسترون و اسپرم را بر عهده دارند. کیسه ای به نام کیسه بیضه ماهیچه ها را می پوشاند. سندرم واریکوسل با گسترش وریدهای بیضه مشاهده می شود. به این ترتیب بیضه دارای عروقی به نام شبکه پلکسی شکل است که در تنظیم دما نقش دارند. اگر اندازه این رگ ها افزایش یابد، می توانند صدمات جدی ایجاد کنند. این آسیب اغلب در اثر حرارت زیاد ایجاد می شود.

مطالعات نشان می‌دهد که بیضه چپ به دلیل طولانی‌تر بودن عروق بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری است (حدود 90 درصد). شاید جالب باشد بدانید که برای انتقال خون از بیضه چپ به قلب، فشار بیشتری نسبت به بیضه راست نیاز است و اگر این نیرو به اندازه کافی تامین نشود، خون جمع شده و باعث واریکوسل می شود. البته این مشکل در هر دو حالت شناخته شده است. درمان به موقع این مشکل بسیار مهم است، اما اگر هنوز مجرد هستید، بهتر است قبل از ازدواج و بچه دار شدن آن را درمان کنید.

انواع واریکوسل

طبقه بندی این بیماری بر اساس شدت آن انجام می شود که به شرح زیر است:

کلاس 1: در این مرحله بیماری علامتی ندارد و با انجام مانور والسالوا تشخیص داده می شود. از بیمار بخواهید بایستد و بینی را نگه دارد تا ماهیچه های تنفسی منقبض شود. در این صورت بیماری توسط پزشک قابل تشخیص است.

درجه 2: در این حالت علائم جزئی ظاهر می شود. و تنها پزشک می تواند با استفاده از مانور والسالوا بیماری را تشخیص دهد.

درجه 3: همانطور که انتظار می رود، این مرحله شدیدترین شکل واریکوسل است و اندازه بیضه به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد.

علل واریکوسل

ممکن است سوالی داشته باشید که علت واریکوسل چیست؟ تحقیقات هنوز علت دقیق این بیماری را شناسایی نکرده است. اما عوامل متعددی ذکر شده است که در شکل گیری آن نقش اساسی دارند. از جمله این علائم می توان به اختلال در تنظیم دمای بیضه، افزایش دما، چاقی شدید و کاهش اکسیژن رسانی به بیضه ها اشاره کرد. علاوه بر این، مشکلاتی مانند اختلالات دریچه می تواند در وریدها رخ دهد. همچنین تجمع خون در وریدها و عدم جریان خون نیز می تواند در ایجاد این بیماری موثر باشد.

یک راه ساده برای پیشگیری از واریکوسل وجود دارد و آن این است که رژیم غذایی خود را سالم نگه دارید و از غذاهای سرد و فست فودها، مکمل ها، سوسیس، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسرو شده خودداری کنید. از طرفی نان، سیر، چای، پودر شیر، شربت لیمو و آب کافی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و با کنترل غلظت خون از این بیماری پیشگیری کنید.

علائم واریکوسل چیست؟

تشخیص علائم واریکوسل بسیار مهم است. زیرا به انجام به موقع درمان و جلوگیری از مشکلات بعدا کمک می کند. با این حال، این عارضه اغلب علائمی ندارد و ممکن است افراد پس از کار متوجه آن شوند.

یکی از شایع ترین علائمی که مردان از این بیماری رنج می برند، درد بیضه است. چون در این بیماری ورید متورم و بزرگ می شود، این بیماران ممکن است متوجه بزرگ شدن و تورم کیسه بیضه و وضعیتی به نام کیسه کرم شوند. همچنین مشاهده و معاینه فیزیکی بیضه و مقایسه اندازه بیضه چپ و راست می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند.

ناباروری یکی از مشکلات اصلی واریکوسل است. این بیماری می تواند باعث کاهش کیفیت اسپرم و رشد بیضه، تغییر ظاهر اسپرم و کاهش تحرک آن و در نتیجه ناباروری شود. لازم به ذکر است که علائم واریکوسل با توجه به پیشرفت بیماری و وضعیت جسمانی بیمار متفاوت است.

راه های تشخیص واریکوسل

تشخیص به موقع واریکوسل کمک زیادی به درمان و توانایی بچه دار شدن می کند. روش های مختلفی برای تشخیص بیماری وجود دارد که پزشک ماهر بسته به شرایط و شدت بیماری آن ها را انتخاب می کند. فیزیوتراپی و تست والسالوا از رایج‌ترین درمان‌ها هستند. در طول این آزمایش، پزشک فرد را در حالت ایستاده معاینه می کند و سپس به دنبال التهاب یا تورم می گردد.

آنالیز اسپرم روش دیگری است که برای تشخیص این بیماری استفاده می شود. علاوه بر این دو روش، سونوگرافی کیسه بیضه نیز برای این بیماران در صورت نیاز به انجام آزمایش های قابل توجه برای تشخیص، اندیکاسیون دارد. در نهایت با استفاده از این روش تشخیصی، پزشکان متخصص اندازه بیضه ها و علائم مرتبط با واریکوسل را بررسی می کنند.

روش های درمان واریکوسل

بسیاری از افراد مبتلا به واریکوسل درمان دارویی دریافت نمی کنند. با این حال، راه‌هایی برای درمان افرادی که می‌خواهند بچه‌دار شوند و بر ناباروری غلبه کنند، افرادی که از دردهای شدید رنج می‌برند، مشکلات رشد در بیضه چپ دارند و مردانی که اسپرم غیرطبیعی دارند، وجود دارد. پزشکان برای درمان این بیماری روش های مختلفی را به بیمار توصیه می کنند که به شرح زیر است:

1. درمان کیسه بیضه بدون جراحی

داروی خاصی برای درمان یا پیشگیری از واریکوسل وجود ندارد و تنها داروهایی که برای بیمار تجویز می‌شود مسکن‌ها برای کاهش شدت درد هستند. آمبولیزاسیون یکی از روش های درمان این بیماری است که در دسته درمان های غیر جراحی قرار می گیرد و 45 تا 1 ساعت زمان می برد.

با این روش ابتدا به بیمار آرامبخش یا بی حسی موضعی داده می شود. سپس یک لوله نازک از ناحیه کشاله ران به بدن بیمار وارد می شود و موقعیت آن به طور مداوم با استفاده از تصاویر اشعه ایکس بررسی می شود تا زمانی که به محل مورد نظر برسد. سپس با دادن داروهای کم آبی (کاهش مقدار آب) جریان خون در رگ های هدف بسته می شود. عوارض جانبی احتمالی این درمان شامل عفونت در محل قرار دادن لوله، عود و عود واریکوسل است.

2. درمان جراحی واریکوسل بیضه

در طی جراحی واریکوسل، پزشک جریان خون وریدهای گشاد شده را مسدود می کند که با بیهوشی همراه است. این عمل در دو روش مختلف انجام می شود و بیمار پس از عمل نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد: برای جراحی واریکوسل به دکتر کیوان آقامحمدپور مراجعه نمایید.



واریکوسککتومی میکروسکوپی که در آن پزشک با ایجاد برشی در 1 سانتی متر بالای کیسه بیضه و با استفاده از میکروسکوپ، تمام وریدهای کوچک را می بندد. اما در این عمل تغییری در عروق و شریان بیضه ایجاد نمی شود. مدت زمان این عمل دو تا سه ساعت می باشد.

واریکوسل لاپاراسکوپی، که در آن جراح ابزار جراحی را از سوراخ های کوچکی در شکم بیمار وارد می کند و ورید را برای درمان واریکوسل می بندد، نه اینکه مستقیماً رگ را برش دهد و عمل جراحی انجام دهد. زمان لازم برای انجام این عمل حدود 30-40 دقیقه است



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : چک مارکر