اسانس چیست؟ و انواع اسانس ها در عطر
اسانس چیست؟ و انواع اسانس ها در عطر


تمام عطرهای اطراف ما دارای خواص اسانس هستند. این اسانس چیست و چگونه در طبیعت تشکیل شده است تاریخچه مفصلی دارد. اسانس ها نیز اغلب در عطرسازی استفاده می شوند. منظورم این است که به شما بگویم در ابتدای فرآیند عطرسازی باید یادتان باشد که از اسانس ها هم استفاده کنید. اگر اسانس وجود نداشته باشد، دسته عطرسازی شروع نمی شود. در این مقاله تصمیم گرفتیم ابتدا بررسی کنیم که اسانس چیست. و چه تاثیری بر صنعت عطر دارد؟ در ادامه با انواع اسانس ها در صنعت عطرسازی آشنا می شویم.

اسانس چیست؟

اسانس یک کلمه فرانسوی است که در زبان فارسی نیز رایج است. اگر بخواهیم خیلی فارسی صحبت کنیم باید اسمش را عطر بگذاریم. اسانس ها معمولاً از ترکیب الکل و روغن ایجاد می شوند که معمولاً در عطرسازی استفاده می شود. اما باید بدانید که اسانس با عصاره زمین تا آسمان فرق دارد و یکی نیست.

اسانس عطرسازی در واقع یک ماده طبیعی است که از یک گیاه یا ماده طبیعی از طریق فرآیند تقطیر یا مشابه آن به دست می آید. در واقع ماهیتی اصیل دارد و می توان گفت کاملا اصیل است. این بدان معنا نیست که با مواد روغنی و الکل مخلوط نشده باشد، اما این ترکیب ماهیت آن را تغییر نداده است. ماده ای است که به عطر اضافه می شود تا خوشبو شود. در این میان اسانس های معطر و اسانس های رنگی داریم که هر کدام کاربرد خاصی دارند و در صنعت عطرسازی نقش خاصی دارند.


انواع اسانس

انواع مختلفی از اسانس ها موجود است و در صنعت عطرسازی استفاده می شود. روغن‌های ضروری اغلب حاوی همان روغن‌های معطر موجود در بطری هستند. با این حال، باید بررسی کنیم که معمولاً چه تعداد اسانس در ادکلن استفاده می شود.

به طور کلی 25-15 درصد اسانس در عطر و 2 تا 5 درصد اسانس در ادکلن استفاده می شود. اینجاست که تفاوت عطر و ادکلن مشخص می شود. در زیر به تفکیک درصد اسانس های استفاده شده در هر نوع ادکلن می پردازیم:

روغن عطر 15-25 درصد اسانس دارد.

عطرها 8 تا 15 درصد اسانس دارند.

Edutoilts حاوی 4-10٪ اسانس است.

این اسپری همچنین حاوی 3 درصد اسانس است.

عطر ماندگار بر اساس ذات درونی

معمولاً هر چه بیشتر از این اسانس در عطرسازی استفاده شود، ماندگاری ادکلن بیشتر می شود. البته اسانس استاندارد و طبیعی.

عطرهای کوتاه مدت: عطرهایی با رایحه هایی مانند مرکبات، میوه، ادویه جات و جلبک دریایی ماندگاری کوتاهی دارند، بین 15 دقیقه تا 2 ساعت. البته این عطرها فاقد اسانس هستند.

عطرهای با ماندگاری متوسط: این عطرها از رایحه های طبیعی مختلف تهیه می شوند و معمولا بین 3 تا 5 ساعت ماندگاری دارند.

عطرهای ماندگار: عطرهایی که ترکیبات آن از خزه، تنباکو، مشک، چرم، دود، وانیل و قیر تشکیل شده است، ماندگاری فوق العاده ای دارند و به طور متوسط ​​بین 5 تا 10 ساعت ماندگاری دارند.

کشف اسانس های واقعی

اسانس ها با اجزای بی بو مانند الکل و روغن ها مخلوط می شوند تا رقیق شوند. در غیر این صورت استفاده از آن غیرممکن است! بنابراین اگر یک عطر روغنی دیدید و به شما گفتند که عطر واقعی است، باید شک کنید. در واقع اسانس ها قسمت پارافینی عطرها هستند که از روغن های گیاهی استخراج می شوند.

استفاده صحیح از اسانس ها در عطرسازی

تا کنون، این موارد عبارتند از؛ اسانس ها چیست؟ ما همچنین اسانس ها را پوشش می دهیم و نقش آنها را در صنعت عطرسازی مورد بحث قرار می دهیم. گاهی این کار شدت بیشتری دارد و گاهی کمتر. گفتیم که اگر در عطر اسانس وجود نداشته باشد، عطر کهنه و نامطبوع خواهد بود. حال می خواهیم کمی در مورد کاربرد آن به عنوان عطر صحبت کنیم.

اغلب از اسانس ها در عطرها و عطرها استفاده می شود. اسانس های معطر اغلب در غذا استفاده می شود. اما از اسانس ها برای ساخت عطر، اسپری و غیره استفاده می شود. امکان جداسازی اسانس ها از یکدیگر وجود دارد و می توان آنها را با تقطیر جدا کرد. البته ناگفته نماند که اسانس ها در دو دسته طبیعی و مصنوعی قرار می گیرند. معمولاً اسانس های مصنوعی از نظر کیفیت و عطر شباهتی به اسانس های طبیعی ندارند.

جالب است بدانید که بیشتر اسانس های طبیعی از گیاهان معطر استخراج می شوند. این گیاهان می توانند سرو، برگ بو، پرتقال، مزاج، گل داوودی، نعناع فلفلی، کاسنی و ... باشند که از گیاهان بسیار معطر هستند و در صنعت عطرسازی جایگاه ویژه ای دارند.

تولید اسانس های گیاهی

اکنون می خواهیم در مورد چگونگی بدست آوردن اسانس در عطرها با کمک گیاهان صحبت کنیم. این حرفه به این معنی است که تولید اسانس کاری سودآور اما سخت است. ایران منابع بسیاری از گیاهان دارویی و معطر دارد که این فرآیند را برای ما ممکن می کند. البته شرکت های مختلفی در این زمینه فعالیت های مستمری دارند.

اسانس یا روغن پایه یک ترکیب روغنی و غلیظ است که از قسمت های مختلف گیاه (ساقه، ریشه، برگ، گل و دانه) استخراج می شود. این روغن ها بسیار فرار و سنگین و چرب هستند.

وضعیت گیاهان معطر در ایران

در ایران گیاهان زیادی وجود دارند که بسیار معطر هستند و از آنها اسانس تهیه می شود. شاید ما هنوز این چیزها را نمی دانیم. در صورتی که در دنیا این موضوع بسیار ارزشمند و قابل استفاده است. به عنوان مثال در کشوری مانند فرانسه که زادگاه عطر و ادکلن است از این فناوری به خوبی استفاده می شود. اسانس های بدست آمده از این گیاهان معطر به سه دسته تقسیم می شوند.

از اسانس ها در صنایع غذایی و دارویی استفاده می شود.

اسانس های مورد استفاده در صنایع بهداشتی و پاک کننده و ضد عفونی کننده.

اسانس های مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلن.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : چک مارکر