نه استراتژی‌ها تأیید شده آتشکده بهرام یزد

 

عجایب این مکان دیدنی یزد فقط در دخمههایش نیست، بلکه در پایین ارتفاعات ساختمانهای قدیمی بسیاری خواهید دید که محل اقامت کوتاهمدت خانواده درگذشتگان بوده است و حس کنجکاوی شما را برای کشف کردن اسرارشان بر میانگیزد. به دلیل بسیاری از موارد نرسیدن به این میراث فرهنگی، چیز زیادی از این کاخ باقی نمانده و تنها مکان های تفریحی و پارک های اطراف آن مورد پسند عموم قرار میگیرد. در ادامه، دو مورد از مهمترین جاذبههای مربوط به یزدیها را داریم که با بازدید از آنها در حداقل زمان، بیشترین اطلاعات را در مورد این آیین کسب میکنید. امروزه برج خاموشان مورد توجه گردشگران بسیاری است که برای بازدید از آن به این مکان می روند. این قنات به دست افراد بسیاری در سال های طولانی و بدون ابزار ویژه حفر شده و همین موضوع اهمیت آن را دوچندان می کند. با اهمیت ترین و مقدس ترین بخش، جایی است که آتش را در آن نگهداری می کنند، جایگاه آتش اتاقی کوچک است که به شکل مکعب مربع یا مکعب مستطیل ساخته میشود که زرتشتیان ایرانی به آن گنبد می گویند. مسئول حفاظت از این آتش فردی است که به او “هیربد” می گویند و با جایگزین کردن چوب های مقاوم مانند چوب زردآلو و بادام آتش را شعله ور نگه می دارد. آتشکده بهرام یزد هم جزو همین آثاره که در زمان پهلوی ساخته شده اما شعله آتش اون بیش از ۱۵۰۰ سال هست که روشن مونده. بعدها به غار اشکفت یزدان اردکان انتقالش دادند و سی سال دیگر هم در این شهر شعله افروخت. چهلمحراب هم یکی دیگر از قدیمیترین مساجد و بهترین جاهای دیدنی یزد است که بیش از 800 سال عمر دارد.

در آخر هم اشاره کنیم که مسجد جامع یزد یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد در شب است زیرا پس از نماز مغرب هم میتوانید از آن بازدید کنید. اول از همه بگوییم که تاریخ ساخت مسجد جامع یزد به حدود 900 سال پیش برمیگردد و گفته میشود که برپا کردن این شاهکار، حدود یک قرن به طول انجامیده است. مکانی که مسجد امروزی در آن برپا شده است، حدود شش قرن پیش، محلی برای عبادت، استراحت و اسکان فقرا بوده است و از نظر معماری، بنای مسجد سادگی خاصی داشت؛ اما چیزی که امروز از مسجد حظیره میبینیم، مربوط به نیم قرن پیش است. سوئیت قاجار: در سوئیت های دو نفره قاجار شما می توانید از سبک معماری قاجار و تزئینات زیبای آن دوره که در گوشه گوشه اتاق به چشم می خورد لذت ببرید. عمارت عالی قاپو یکی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان واقع در میدان نقش جهان است، داستان کاخ عالی قاپو طولانی و مفصل است، ورودی عمارت عالی قاپو در حال حاضر ۳۰ هزار تومان میباشد، کاخ غالی قاپو ۶ طبقه چشم نواز در کنار دهها اتاق و بخش مختلف دارد، ساعات بازدید عمارت عالی قاپو همه روزه از ۹ صبج الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۰ است که اگر حوصله شلوغی و ازدحام جمعیت ندارید ، پیشنهاد می شود در روزهای وسط هفته و اوایل صبح به بازدید از عمارت مراجعه کنید. این قنات در خیابان سید گلسرخ، محله کوشک نو واقع شده است. جالب است بدانید که هنوز هم برخی از این ناقوسها در محله جلفا اصهفان وجود دارند و هر روز به صدا در میآیند. قبل از اینکه برنامه بازدید از این اماکن را بچینید، توجه داشته باشید که بسته به روزهای تعطیلی و فصل بازدید، ممکن است ساعت کاری برخی از جاذبه های یزد تغییر کند، بنابراین حتماً قبل از بازدید، از اطلاعات این چنینی مطلع شوید.

اگر تمایل دارید برای گشتوگذار به یکی از کشورهای غربی سفر کنید، اما وقت و بودجه کافی را در اختیار ندارید، کافی است راهی اصفهان شوید و سری به محله جلفا بزنید. زندگی کردن و کنار هم قرار گرفتن مردم با ادیان و فرهنگهای مختلف، کاملاً مسالمتآمیز، از دیگر دلایل دلنشین بودن محله جلفا و فضای مثبت و خوب آن است. عمارت ساعت که کاملاً تخریب شد و بنای مسجد شیخ لطف الله جای آن را گرفت. ششم پل اللهوردیخان معروف به سی و سه چشمه صاحب عالم آرا ( عباسی ) بنا را نسبت به شاه عباس میدهد و مینویسد چهل چشمه دارد و یک چشمه دیده می شود معلوم میشود هفت چشمه از آن خراب شدهاست و کسی که زیر پل میایستد چون میانه پلها باز و گشادهاست مانند دالان به نظر میآید از این رو میگوید یک چشمه دیده میشود. جالب اینجاست که در لیست جاهای دیدنی یزد، مکانی را داریم که هم به عنوان مدرسه و هم به عنوان زندان شناخته میشود. به گفته مورخان این مسجد بیش از ۹۰۰ سال قدمت دارد؛ برخی نیز پیشینه آن را بیش از این می دانند و معتقدند که این بنا بر روی خرابه های عبادتگاه ساسانیان ساخته شده است.

برخی براین عقیدهاند که علت ساخت کلیسای بیتاللحم این بود که خواجه پطرس گفته بود به دلیل ازدحام ورودی کلیسای مریم مقدس و اذیت شدن در آن، تصمیم به ساخت کلیسای جدید گرفت.روایت دیگر در این زمینه این است که پطرس که تاجری بزرگ بود در هند جان سپرد و وصیت کرده بود که قلب وی را در جلفا به خاک بسپارند و چنین شد که برای عمل به وصیت وی، این کلیسا در جلفا ساخته شد. امروزه بیشتر ارمنیان فریدن و به ویژه روستای خویگان علیا در فریدونشهر که زمانی بزرگترین روستای ارمنینشین ایران به حساب میرفت به اصفهان و در منطقهای به نام جلفا تجمع یافتهاند. برای دسترسی راحت تر به این جاذبه گردشگری در اصفهان می توانید با اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان از طریق وبسایت لیدوماتریپ در فاصله کمی از محله جلفا اقامت کنید. در سال ۱۱۶۰ هجری قمری دستور ساخت این باغ را داده و بعد از پایان حکومت افشار به محل اقامت حاکم وقت یعنی شاهرخ میرزا و کریم خان زند تبدیل گردید. باغ دولت آباد یزد یکی از باغ های زیبای ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بادگیر عمارت دولت آباد با ارتفاع ۳۳/۸ متر، بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است. این بافت مساحتی در حدود ۷۰۰ هکتار دارد که مجموعه ای از خانه ها، بادگیرها، ساباط ها، آب انبارها و کوچه های قدیمی خشتی (به کوچه آشتی کنان معروفند) آن را تشکیل داده است. از جمله بخش های الحاقی مسجد جامع میبد، شبستان امام حسن (ع) است که پیرامون گنبد خانه خشتی مسجد و در قسمت شمال غربی مجموعه بنا شده است.

تعدادی از میله های قنات زارچ در مسجد جامع قرار گرفته که همین موضوع قدمت آن را به پیش از اسلام باز می گرداند. بعد از آن، از این میله ها برای پر کردن آب انبار مسجد برای وضو گرفتن استفاده شده است. گنبد بزرگ و کاشیکاریهای بی عیبونقص از ویژگیهای مهم این بنای دیدنی است، البته نباید فراموش کنیم که این محل چند مرحله مرمت را پشت سر گذاشته است. در این مطلب برجستهترین جاهای دیدنی یزد را معرفی کردیم و سعی بر این بود که در توضیحات، به بهترین فصل را برای بازدید از برخی از موارد اشاره کنیم. برخی نیز بر این باورند که این مکان نه تنها زندان نیست بلکه مدرسه ای است که کلنگ ساخت آن را ضیاءالدین حسین رضی به زمین زد و بعد از او پسرانش ساخت آن را به اتمام رساندند. در برخی حوض آب و در بعضی بخاریهای ديواری تعبیهشدهاند. در بازدید از اماکن گردشگری اصفهان، حتماً صبح یک روز آفتابی سری هم به کاخ چهلستون بزنید تا تصویر انعکاس ستونهای ایوان داخل حوض را ببینید. گردشگرانی که بلیط هواپیما اصفهان، اتوبوس یا قطار آن را تهیه کرده اند و قصد دارند در سفر چند روزه خود به این شهر تاریخی به بازدید از کاخ عالی قاپو بروند بهتر است که اطلاعاتی در رابطه با ساعات فعالیت این مجموعه داشته باشند تا بتوانند برنامه ریزی دقیقی برای سفر خود انجام دهند.

مجموعه سکه از پیش از تاریخ تا به امروز. کاروانسرای شاه عباسی اصفهان نیز که امروزه هتل عباسی در آن قرار دارد، یکی از همین کاروانسراهای حیاط دار به شمار میرود که با مرمت و بازسازی، از کلیه فضاهای آن به بهترین نحو استفاده میشود و هم اکنون در خیابان چهارباغ میدرخشد. باقیمانده جسد نیز در میان فضاهای خالی برج به نام استودان قرار می گرفت و به مرور به طبیعت باز می گشت. با این تفاسیر آیا تا به حال فکر کردهاید تا قبل از آنکه چیزی به نام پارک در شهرها ایجاد شود، ما ایرانیها چه میکردیم و فضاهای سبز شهری ما چگونه بود؟ میدان ساعت یزد که به آن وقت الساعت نیز می گویند، اولین و قدیمی ترین ساعت شهری ایران را در دل خود جای داده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر یزد تصویب بافت تاریخی شهر یزد بهعنوان اولین منطقه آزاد ویژه تجاری وگردشگری بافت تاریخی کشور را پیشنهاد داد. این حمام در منطقه مرکزی یزد و در محلهای به نام “خان” قرار دارد. دخمه زرتشتیان یکی از عجیبترین جاذبه های یزد است که در ارتفاعات منطقه صفائیه ساخته شده است. البته ناگفته نماند که این خط بهخاطر عبور از کنار چهارباغ عباسی و سی و سه پل، یکی از پرچالشترین خطوط متروی اصفهان بود که با تلاش فراوان، به گونهای طراحی و پیادهسازی شد که سلامت آثار باستانی را تحتتاثیر قرار ندهد. در این آتشکده آتش مقدس زرتشتیان که از زمان ساسانیان روشن است نگهداری می شود و بازدیدکنندگان می توانند از پشت شیشه این آتش را نظاره کنند. آتشکده بهرام یزد در ساختمانی قرار دارد که در سال 1313 بنا شد. قنات زارچ علاوه بر اینکه در فهرست آثار ملی قرار گرفته، در سال ۲۰۱۶ نیز به عنوان طولانی ترین قنات جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شد.

در ادامه این مطلب قصد داریم برجسته ترین جاذبه های دیدنی شهر یزد را به شما معرفی کنیم تا در صورت سفر به این شهر زیبا به سراغ آن ها بروید. اگر در لیست جاذبه های یزد در پی قدیمیترین بنای شهر هستید، باز هم باید سراغ محله فهادان بروید. برای پاسخ به این سوال باید بهسراغ کتابهای تاریخی برویم. همچنین اگر در ایام خاص سال به این میدان بروید، میتوانید نظارهگر اجتماعات و مراسم مردم یزد باشید. اگر بازدید از اطراف یزد هم در برنامههای سفر شماست، میتوانید به روستای مبارکه در تفت هم سر بزنید تا فرهنگ زندگی زرتشتیان را از نزدیک نظارهگر باشید. لازم به ذکر است که این موزه با آتشکده یزد فاصله کمی دارد و در کمتر از یک کیلومتر پیادهروی میتوانید به آن دسترسی داشته باشید. ساختمان آتشکده بهرام بنایی بسیار زیبا با سرستون هایی ساخت هنرمندان اصفهانی می باشد که با الهام از تخت جمشید و آتشکده پارسیان هند بنا شده است. نسبت به معماری و تاریخ مسجد جامع یزد، چهل محراب، ساختار بسیار سادهای دارد، اما حالوهوای خوب آن باعث شده که گردشگران در کنار بازدید از زندان اسکندر، سری هم به مسجد چهلمحراب بزنند. این مکتب خانه تاریخی در یزد و در خیابان مسجد جامع قرار دارد. خانه لاری ها مجموعهای از ۳ حیاط و ۶ باب خانه است که اتاق ها، ایوانها، تالارهای متعددی را شامل می شود.

این مسجد بلندترین مناره ها را در میان مساجد ایران دارد؛ تاحدی که از فاصله های دورتر نیز قابل مشاهده است. برخلاف سایر آبانبارهای معروف یزد، شش بادگیر، دو در ورودی دارد؛ اما متأسفانه امکان بازدید از داخل این آبانبار از هیچ کدام از این در ها وجود ندارد و از بیرون باید آنها را ببینید. این آرامگاه از نظر تاریخی و معماری اهمیتهای فراوانی دارد؛ برای مثال شکل گنبد آن در هیچ یک از جاهای دیدنی یزد نظیر ندارد، زیرا تنها گنبدیست که از سبک معماری تیموری پیروی میکند. این بنای زیبا با گچبری های آبی و طلایی به شکل بسیار خیره کننده ای تزئین شده و گنبد آن علاوه بر زیبایی بنا، به منظور خارج کردن هوای گرم ساخته شده است. اگر دنبال جاهای دیدنی یزد در پاییز هستید، این جاذبه بسیار مناسب است، زیرا در فصل تابستان گرمای هوا امکان یک بازدید دقیق را به شما نمیدهد. چرا که بدون اطلاع از لایههای درونی زمین، شناخت زاویه شیب مناسب جهت حفر قنات و غیره امکان برداشت آب وجود ندارد. توصیف ریزهکاریهای این مسجد از حد توان هر قلمی خارج است؛ بنابراین در سفر به یزد بازدید از آن را از دست ندهید. حوض بزرگ و فضای سنتی این میدان، بهانه خوبی برای دست به دوربین شدن و ثبت خاطره است. نقش فروهری در بالای این ساختمان خودنمایی می کند که ساخت دست هنرمندان یزدی است. علاوه بر این در ساخت این خانه زیبا آیینهکاری های دیدنی، گچبری های هنرمندانه، استفاده از شیشه های رنگی و ارسی های زیبایی بکار رفته است که نظر هر بازدید کننده ای را جلب می کند. این خانه ۱۷۰۰ متر مساحت دارد که ۱۲۰۰ متر آن زیربنای خانه است. یکی از تصمیمات او برای تبدیل اصفهان به شهری شایسته برای امپراتوری خود این بود که خیابانی طویل به نام چهار باغ بسازد و باغ هایی در آن ایجاد کند.

میدان امیر چخماق در استان یزد، شهر یزد، چهار راه شهدا، خیابان امام خمینی قرار دارد. آرامگاه این بانو درست روبروی مسجد امیر چخماق یزد است. گفته میشود این بانو در توسعه یزد نقش مهمی داشته است و ساخت بناهایی مثل مسجد و آبانبار به ایشان نسبت داده میشود. بانو ستی فاطمه از زنان خوشنام و سرشناس یزد، و همسر امیر جلالالدین چخماق بودهاند. تاریخ زندگی ستی فاطمه به قرن نهم شمسی باز میگردد و در آن دوران در فعالیتهای دینی یزد نقش پررنگی داشتهاند. دستور ساخت این میدان زیبا توسط امیر جلال الدین چخماق که در قرن نهم هجری حاکم یزد بوده صادر شده است. بعدها حاج قنبر جهانشاهی والی جانشین امیر چخماق در ضلع شرقی میدان کاروانسرا و بازاری به نام او ساخت. گیخاتو این را قبول کرد و در نتیجه مظفر عازم درگاه اتابک افراسیاب شد و توانست او را متقاعد کند تا شورش را خاتمه دهد و او را با خود به دربار گیخاتو ببرد. او در شبکههای اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغههای خود را نیز مینویسد. این باغ در محله چهارمنار و در مرکز شهر یزد واقع شده و بلندترین بادگیر جهان را با ارتفاع ۸/۳۳ متر در دل خود جای داده است. مسجد واقع در میدان امیر چخماق یزد، بدون مناره است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : چک مارکر