انواع مخازن هوا-آب را بشناسید


مخزن آب بالای سر که به عنوان برج ذخیره آب نیز شناخته می شود، وسیله ای است که برای ذخیره آب در ارتفاع استفاده می شود. این مخازن در ارتفاعی قرار می گیرند تا فشار آب مورد نیاز را تامین کنند. مخازن آب هوا معمولاً از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند که بدنه و پایه هستند. بدنه این مخزن از پلاستیک، فلز، چوب و ... ساخته شده است. می توان گفت این مخزن آب کاربرد مشابهی با مخزن آب پلی اتیلن دارد.

برای تامین آب با فشار مناسب شهرها، مراکز صنعتی و یا مصارف کشاورزی می توان از انواع مختلف منابع آب سربار استفاده کرد. این منابع هوا بسته به فشار مورد نیاز با استفاده از تجهیزات مختلف مانند ستون ها، بادگیرها، نردبان ها، زیرپایی ها، فن ها و لوله های ورودی و خروجی در ارتفاع معینی از سطح زمین قرار می گیرند. حجم و ارتفاع مخزن توسط کارشناس نصب با بررسی شرایط محیطی و میزان آب مورد نیاز تعیین می شود. در ادامه این مقاله آبان شیمی پالایش با جزئیات بیشتری به منابع هوا و آب می پردازیم و انواع مختلف این منابع را از نظر مصالح ساختمانی ارائه می کنیم.


نوع هوای مایع

مخازن هوا انواع مختلفی دارند که می توان آنها را بر اساس ویژگی های مختلف مانند شکل و جنس طبقه بندی کرد. این مخازن بسته به شکل معمولاً به سه گروه گرد، جامد و استوانه ای یا عمودی تقسیم می شوند و بسته به جنس آن ها معمولاً به چهار گروه فولادی، پلی اتیلن (پلاستیکی)، بتن، و چوب بنا به دلایل زیر مشخصات انواع مخزن هوا را بسته به نوع ماده اولیه ارائه و بررسی می کنیم:

مخزن هوایی فولادی

مخازن فولادی یا گالوانیزه فلزی یکی از قدیمی ترین انواع مخازن هوا با استحکام و طول عمر نسبتا بالا می باشد. این مخازن در دو نوع باز و بسته تولید می شوند. انواع باز به عنوان مخازن آب آتش نشانی و یا برای مصارف کشاورزی و صنعتی و انواع بسته برای تامین آب آشامیدنی استفاده می شود. البته همانطور که گفته شد خوردگی اینگونه مخازن باعث تغییر ظاهر آب می شود که این نکته منفی استفاده از مخازن فلزی است و همین امر باعث شده تا از مخازن پلی اتیلن به عنوان جایگزین استفاده شود. این مخازن فلزی ساخته شده اند

مخزن آب هوا بتنی

نوع دیگری از مخزن هوا از بتن ساخته می شود. ویژگی بارز مخازن بتنی این است که بسیار مستحکم هستند. با توجه به نام آن این نوع مخزن از بتن ساخته شده و در برابر تغییر شکل ناشی از عوامل فیزیکی مقاومت بسیار بالایی دارد. در برابر مواد شیمیایی نیز مقاوم است. این نوع مخزن هوا معمولا در دو نوع استوانه ای و فریمی تولید می شود. عمدتاً برای تامین آب در صنایع و کارخانه های بزرگ استفاده می شود. و عموماً برای مصارف شهری مفید نیست.

مخزن آب پلاستیکی هوا

یکی از پرکاربردترین انواع مخازن هوا و آب، مخازن پلاستیکی هستند. این دسته از مخازن آب به دلیل مزایای فراوانی که دارد از جمله سبکی، سهولت در نصب و جابجایی، طعم آب، عدم تغییر در بو و رنگ و عمر طولانی بر خلاف آن، به عنوان گزینه ای عالی و سالم برای نصب مخازن آب هوا شناخته می شود. فلز، پلی اتیلن زنگ نمی زند و با گذشت زمان پوسیده نمی شود. به همین دلیل می توان از آنها با اطمینان بیشتری برای تامین آب آشامیدنی خانوارها استفاده کرد. همچنین هزینه تعمیر یا تعویض مخازن پلاستیکی نسبت به مخازن فلزی کمتر است.

مخزن هوا چوبی

هواکش های چوبی دستگاه های مخصوص ذخیره آب هستند که کارایی کمتری دارند و تنها در برخی از کشورها مانند ایالات متحده آمریکا از این نوع هواکش ها در برخی از خانه ها برای ذخیره آب استفاده می شود. روزگاری در برخی از نقاط ایران از چشمه های چوب استفاده می شد، اما امروزه دیگر از آن استفاده نمی شود و تنها بقایای این آب انبارها دیده می شود.

کارایی مخزن هوا

همانطور که اشاره کردیم مخازن آب هوا در انواع و اندازه های مختلف طراحی و ساخته می شوند. با این حال، همه آنها به یک شکل کار می کنند. مخازن هوا در واقع نوعی ذخیره آب در ارتفاعات بالا هستند. این مخازن به طور گسترده ای برای جبران فشار آب در ساختمان های بلند استفاده می شود.

دلیل قرار دادن مخزن آب هوا در مکانی مرتفع این است که بتواند فشار آب لازم را تامین کند. هرچه ارتفاع بیشتر باشد، سطح آب نیز بالاتر است. بنابراین فشار آب 0.43 psl در هر فوت افزایش می یابد. به همین دلیل برخی از مخازن آب هوا در ارتفاع 50 متری از سطح زمین نصب می شوند. از آنجایی که مخزن هوا گنجانده شده است. آنها باید بتوانند فشار آب مورد نیاز تمام ساختمان های اطراف را تامین کنند و در ارتفاع بالایی قرار دارند.

اگر تپه ای در این نزدیکی وجود دارد، می توان یک بطری آب روی آن قرار داد. عملکرد مخزن هوا باید بتواند در صورت قطع آب حداقل یک روز آب را تامین کند. از سوی دیگر، طراحی مخازن هوا برای حفظ فشار متوسط ​​آب; بنابراین در مصرف آب به میزان قابل توجهی صرفه جویی می شود.

مقایسه تانکرهای فلزی و منابع پلی اتیلن آب هوا

تانکرهای فلزی آب دارای ظرفیت بسیار بالا و عمر طولانی هستند. بنابراین، مورد استقبال اکثر خریداران قرار می گیرند. با این حال نمی توان مشکلات تانکرهای فلزی را نادیده گرفت. فلز زنگ می زند و به مرور زمان فرسوده می شود. این امر بر کیفیت، طعم و بوی آب ذخیره شده در یک ظرف فلزی تأثیر منفی می گذارد. در چنین شرایطی امکان استفاده از تانکرهای آب و آب وجود نخواهد داشت.

به دلیل مشکلات فراوانی که در خرابی مخزن فولادی وجود دارد، روش های دیگری نیز ایجاد شده است. یکی از این گزینه ها تانکرهای پلی اتیلن است. مخازن پلی اتیلن هوا بر اساس سایر انواع مخازن آب قرار می گیرند. این مخازن مشکلاتی مانند زنگ زدگی، طعم و بوی نامطبوع آب، بی کیفیتی و عدم تمیزی را نخواهند داشت.

ظروف آب پلی اتیلن مقاومت بسیار بالایی دارند و آب ذخیره شده در آنها کاملا بهداشتی است. علاوه بر این، نصب این نوع مخزن بر روی پایه بسیار راحت تر از انواع دیگر است.

مزایا و معایب مخزن آب هوا

از آنجایی که مخزن هوا و آب از پمپ برای انتقال آب استفاده نمی کند، در مصرف انرژی به میزان قابل توجهی صرفه جویی می شود. علاوه بر این دیگر لازم نیست نگران فرسودگی پمپ و هزینه های مربوط به تعمیر یا تعویض آن باشید. این مخازن به گونه ای طراحی شده اند که حساسیت کمتری به فشار آب دارند. این باعث افزایش قدرت و استقامت آنها می شود.

مخازن فلزی هوا-آب فرسوده شده و زنگ می زند. خوردگی مخزن بر کیفیت، طعم و بوی آب تأثیر منفی می گذارد. به همین دلیل از مخازن فلزی کمتر از مخازن دیگر استفاده می شود. با این حال نمی توان قدرت و دوام این تانک ها را نادیده گرفت. مخازن هوا-آب برای حفظ کیفیت آب و صرفه جویی در مصرف انرژی نیاز به تعمیرات مکرر دارند.

جدای از موارد فوق، نصب و نگهداری این نوع مخازن هزینه بر است. خود تانک ها با قیمتی ممتاز به فروش می رسند. با وجود این، استفاده از مخازن جوی موثرترین راه حل در مناطقی است که با کمبود شدید آب مواجه هستند. استفاده از مواد اولیه و تجهیزات مناسب و با کیفیت می تواند بسیاری از مشکلات مرتبط با این مخازن آب را حل کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : چک مارکر